سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنکورآسان

چطور زیست کنکور را 100 درصد بزنیم؟

اکثر بچه ها وقتی که من رو میبینن اولین سوالشون اینه که چجوری زیست کنکور بخونم؟ زیست رو چجوری درصد بالا و یا 100 درصد بزنیم؟ چیکار کنیم در گروه آزمایشی تجربی کنکور سراسری 99 نتیجه خوبی کسب کنیم؟

این سوال برمیگرده به نظام آموزشی نادرست ما که تدریس سر کلاس به صورت بسیار سطحی انجام میشه و سوالاتی که توی کنکور یا آزمون های آزمایشی میاد هیچ گونه همخوانی با نحوه تدریس سر کلاس نداره!!!

زیست درسیه که دریایی از جزییاته! و باید به تمام جزییات و ارتباطات اونا با دروس دیگه ی زیست توجه کامل داشته باشیم! و این به دست نمیاد مگر با مطالعه و مرور چندباره و چندباره و چندباره….

چطوری به مطالب زیست مسلط شویم؟

تسلط به زیست راه دیگه ای نداره به جز تکرار و تکرار و تکرار باید انقدر تسلط تون به کتاب زیاد باشه که یه تصویر کلی از هر پاراگراف کتاب داشته باشید توی ذهن تون و بتونید پاراگراف ها و عکس هایی از کتاب که منظور کلی شون مشترک هست رو به هم ربط بدین.

مثلا شما توی صفحه ی اول کتاب زیست دوم دبیرستان راجع به عنکبوت و پروتئین سازی و ماده ژنتیک میخونید، و توی درس اول زیست پیش دانشگاهی هم راجب پروتئین سازی و رونویسی و ترجمه ی RNA ها میخونید!

خیلی عجیب نیست اگه طراح کنکور بیاد و ازین قضیه ی عنکبوت بخواد سوالی راجب پروتئین سازی و این صحبتا بده میتونید این چیزا و روابط قسمت های مختلف کتاب ها رو به صورت یه چک لیست برای خودتون بنویسید، ولی باید کم کم یاد بگیرید که بتونید به خاطر بسپاریدشون!

مهم ترین نکته توی زیست همینه قطعا! توانایی ارتباط برقرار کردن بین قسمت های مختلف کتاب های مختلف…

نیاد روزی که برید به دوستتون بگید: ((فلانی گزینه ی1 چه ربطی به سوال داشت؟)) و اون دوستتون هم اینجوری نگاتون کنه….

پس تسلط رمز اصلی باز کردن گاوصندوق موفقیت در زیست هست…

روش طلایی برای مطالعه زیست تجربی

در ادامه ی صحبتام یه روش واقعا عالی برای خوندن زیست بهتون میخوام بگم که چیزی نزدیک به معجزه ست? اگه یکم و فقط یکم تلاش کنید و اون رو عملی کنید به بهترین نتایج میتونید برسید!

روش:طرح سوال

طرح سوال یکی از بهترین راه ها و روش های مطالعه زیست است.

وقتی که شما در حین مطالعه از مباحثی که میخونید سوالات صحیح غلط و چهارگزینه ای طرح میکنید هم ناخودآگاه روی مسائل خیلی مهم تاکید میکنید و بهتر توی ذهن تون میمونه و هم با دیدگاه طراحان تست آشنا میشین!

پس حتما حتما این کار رو در حین مطالعه انجام بدین! البته اگه واقعا میخواین که موفق بشین و تبدیل به یکی از بهترین ها بشید و زیست رو تبدیل به نقطه قوت تون کنید…

 

مهم ترین نکته در تست زنی زیست

اول از همه مهمترین چیز در امر خطیر تست زنی عدم وجود تعدد در منابع است. یعنی چی؟ یعنی یک کتاب داشته باشید و با همون پیش برید! و اون کتاب رو حتما باید با تحقیق فراوان بشناسید و همینجوری الکی عمرتون و آینده تون رو حروم نکنید.

در مورد منبع میتونم بگم که الان منابع خوب زیادی توی بازار هست از نشر الگو و خیلی سبز گرفته تا بقیه. چیزی که این وسط مهمه نحوه ی استفاده ى شما است اگه قرار باشه فقط جواب درست تست رو بزنید و رد بشید این فایده نداره!!!!

هنر تست زنی از چیزی به دست نمیاد مگر با تحلیل تست! تحلیل تست هم اینه که شما تک تک گزینه های تست رو بخونید و برای غلط یا درست بودنشون دلیل منطقی و معقول با توجه به کتاب درسی بیاورید!!!

فراموش نکنید شما باید بدونید هر گزینه ی تست از کدام فصل و مبحث و زیر مبحث طرح شده!! و این به شما کمک بسیار زیادی میکنه تا به یک غول زنده در زیست تبدیل بشید!

پس یه قدم مهم شد انتخاب یک منبع خوب و قابل اعتماد و استفاده ى درست از اون

فراموش نکنید، روپوش سفید منتظر شماست تا بپوشیدش…

توصیه مهم

به نظر شما ممکنه که یه نفر هیچی درس نخونه بعد بره و مثلا کلاس دکتر X بعد 20 میلیون بده و شرکت کنه و توقع داشته باشه که پزشکی هم قبول بشه!

اقایون و خانم های محترم!!!!! اصل موضوع شما هستید! شما هستید که باید درس بخونید و دبیر (حتی گرونترین نوعش) فقط یه راهنماست برای شما پس یادتون باشه که اول خودتون و خودتون و خودتون بعد دبیر ! البته نقش دبیر واقعا تعیین کننده س! پس این وظیفه ی خطیر تدریس رو به هر کسی نسپارید!!

کتاب درسی زیست باید چجوری باشه؟

از مسائل مهمی که برای بچه ها پیش میاد اینه که چه چیزایی رو توی کتابم بنویسم و چه چیزهایی رو ننویسم؟

کاملا دقت کنید که نکاتی که داخل کتاب هست رو دیگه نباید بنویسید که!! بلکه فقط چیزایی که از کتاب سال های دیگه به اون صفحه یا بخش کتاب مربوط میشه رو بنویسید!

مثلا در فصل یک زیست سوم دبیرستان شما در مورد ایمنی میخونید! در فصل شش دوم دبیرستان هم راجب سلول های خونی و نحوه ی انعقاد خون و فاکتورهای دخیل رو میخونید! خیلی خوبه که بتونید نکات این دو موضوع رو به هم ربط بدین و یادداشت کنید داخل کتاب تون!

پس از اضافه نویسی پرهیز میکنیم! چون فقط باعث سردرد و سردرگمی مون میشه!

از چیزای دیگه که میتونید داخل کتاب تون بنویسید نکات ترکیبی و مفهومی هست که از تست ها به دست آوردین! در روند طراحی تست و پاسخ‌گویی بهشون هم خیلی موثره این راهبرد حاشیه نویسی!